טחורים הינה בעיה המטרידה אנשים רבים וגורמת לירידה משמעותית באיכות החיים. הכאבים ואי הנוחות הכרוכים בטחורים, מובילה אנשים רבים לנסות פתרונות שונים אשר יקלו על מצבם.

שמן פיגם - יכול לעזור לכם לטווח ארוך להפחית או אפילו להפסיק לסבול מטחורים. טיפול ביתי ששווה להכיר. הקליקו כאן

הפתרון הזמין והנגיש ביותר, במיוחד בשלבים הראשונים של הטחורים, הוא איזון התזונה כך שתכלול הרבה פירות וירקות כתוספת סיבים תזונתיים, פירות יבשים ושתייה מרובה (ההמלצה היא עד 8 כוסות מים ביום). הטיפול התזונתי אמור להשיג יציאות רכות וקבועות יותר. כמו כן, אפשר להיעזר במשחות או קרמים שונים הנמכרים ללא מרשם רופא בבתי המרקחת והטבע, על מנת לנסות למנוע את הכאבים ולהקטין את אספקת הדם לטחורים. תרופות אלו טובות לזמן התקפי ולרוב, מקלות באופן משמעותי.

לטיפולים אלה, נלווים תרופות סבתא ידועות כמו למשל אכילת כפית שמן זית, מריחת גרד שום, שתיית מיץ חמוציות ועוד. זמן הטיפול הראשוני נמשך לרוב מספר שבועות (כשבועיים-שלושה), שלאחריהם תהיה הקלה בהרגשה והפחתת הכאבים. במקרים בהם ממשיכים כאבים ולא נראית הטבה משמעותית, כדאי להמשיך לנסות ולמצוא טיפול יעיל וממוקד יותר, בעצת הרופא המטפל. פעמים רבות מומלץ לפנות עם בעיית הטחורים לפרוקטולוג מומחה, אשר יוכל לייעץ ולדרג את חומרת הבעיה.

טיפולים מתקדמים לטחורים

אזור הרקטום ופי הטבעת עשיר בעצבים ולכן חלק מהטיפולים המיועדים לטחורים כרוכים בכאב. אולם יתרונות ההקלה המגיעה לאחר הטיפול עולים על הסבל הכרוך בכך. חלק מהטיפולים המוצעים הינם מכווצי כלי דם באזור הטחורים (Sclerotherapy), צריבת טחורים (טיפולי קרישה באמצעות טיפול באינפרא אדום), קשירת טחורים (באמצעות גומייה). הקשירה נחשבת כטיפול יעיל המלווה במעט כאבים. אולם לפעמים, כאשר טיפולים אלה לא עוזרים, יש צורך בחזרה עליהם למספר פעמים נוספות. כישלון הטיפול יוגדר כחוסר הטבה גם לאור ניסיונות טיפול חוזרים.

כמו כן ישנם טיפולים חשמליים המטפלים בצריבת הטחור וחימומו עד נשירה (Electrotherapy). במקרה הצורך יוצע ניתוח אשר מטרתו תהיה כריתת הטחורים בהליך כירורגי – ניתוח להסרת טחורים (Hemorrhoidectomy). בניתוח זה הנעשה בהרדמה מלאה, נעשה ניסיון להוריד את הטחורים המדממים. ניתוח זה ידרוש, פעמים רבות, זמן החלמה ארוך ומנוחה למשך תקופה ארוכה יחסית. על פי נתוני הסטטיסטיקה ישנה חזרה של הטחורים אצל 30% מהאנשים לאחר כ-5 שנים.

טיפולים חדשניים

פעילות כירורגית קטנה וחדשנית יותר נקראת PPH) Procedure for Prolapse and Hemorrhoids). פעולה זו מנסה ל"החזיר" את הטחורים למקומם באמצעות הסרת הרקמה בתוך פי הטבעת. שימוש בטכניקה זו מאפשרת להקטין את אספקת הדם לטחורים. ההליך נחשב ככואב פחות מאשר הניתוח המסורתי. טיפול זה מיועד לאנשים אשר לא גילו תגובה לטיפולים השונים, או שקיימת אצלם צניחה של רירית הרקטום. טיפול חדשני נוסף הינו טיפול מונחה אולטרה סאונד אשר מטרתו לנתק באופן ישיר את זרימת הדם בין הטחור לעורק (Hemorrhoidal Artery Ligation או (HAL, ובכך לפתור את הבעיה המקורית.

למרות יתרונותיו הגדולים של הליך ה PPH, הסיכונים הכרוכים בו קשורים לנזק פוטנציאלי אשר יכול להיגרם ברקטום או להתפתחות דלקת כתוצאה מהכנסת הרקמה. כמו כן, עלול להיגרם נזק לשריר הטבעתי (האחראי על הכיווץ) ולכן לחוסר שליטה על היציאות, כמו גם כאבים ואי נוחות כללית. לכן בבחירת טיפול זה, יש לקת בחשבון את כלל הסיכונים אל מול יתרונות ההליך. יש לבחור ברופא מומחה אשר ביצע פרוצדורות אלו בעבר ויש בידו תוצאות טובות להוכחה. יתרונותיו של טיפול HAL  הם רבים וכוללים אחוזי הצלחה גבוהים המגובים במחקרים מבוקרים שונים. מעבר לכך הטיפול יכול להיעשות גם במהלך תקופת ההריון ומבטיח תקופת החלמה קצרה.

דילוג לתוכן