ניתוח להרחבת פי הטבעת נעשה לעתים בעקבות מקרה של פיסורה. פיסורה היא אחת משתי מחלות המעי הנפוצות ביותר בעולם המערבי, לצד הטחורים. בעוד הטחורים הם בעיה בכלי הדם בפי הטבעת, הפיסורה היא סדק בתעלה האנאלית או בפי הטבעת, בדרך כלל בחלקה האחורי, אשר גורם לכאבים ולדימום ביציאות ופוגע קשות באיכות החיים. למרות זאת מבוגרים רבים נמנעים מלגשת לאבחון מייד עם הופעת התסמינים הראשוניים, בגלל בושה או חשש מהבדיקה והטיפול. חשוב לדעת שפיסורה לא מטופלת בדרך כלל מחמירה, מתפשטת לחלקים אחרים של פי הטבעת וגורמת לחוסר נוחות רבה.

שמן פיגם - יכול לעזור לכם לטווח ארוך להפחית או אפילו להפסיק לסבול מטחורים. טיפול ביתי ששווה להכיר. הקליקו כאן

תסמינים

הגורמים לפיסורה אינם ידועים, אך נראה שהפיסורה לא נובעת מהיגיינה ירודה. ייתכן שהיא נובעת מעצירות ממושכת, מישיבה ממושכת בשירותים או מפגיעה בשעת מין אנאלי.

התסמינים משתנים מאדם לאדם, ונעים בין כאבים קלים לבין סבל של ממש. הם כוללים כאבים בשעת מתן צואה, דימום צואתי, אדמומיות ונפיחות באזור פי הטבעת. פעמים רבות הכאבים בשעת יציאה גורמים להימנעות מעשיית הצרכים- שמגיעה לעתים למצב של עצירות ושל כיווץ פי הטבעת. הכיווץ גורם לסדקים נוספים, וכך עם הזמן, באם הפיסורה לא מטופלת, בדרך כלל הכאבים הופכים תכופים ומורגשים לא רק בשעת יציאה. במיעוט מן המקרים הפיסורה עוברת מאליה, אך יש סכנה שתחזור כעבור כמה שבועות. לכן חשוב להיבדק אצל רופא פרקטולוג, שיקבע באמצעות בדיקה רקטלית פשוטה האם הכאבים נובעים מפיסורה או מגורם אחר.

בשלב הראשוני הטיפול בפיסורה כולל משחות (ניפדפין וניטרוגליצרין הן המקובלות וכנראה גם היעילות ביותר), תרופות משלשלות או שינוי תזונתי: הוספת פירות וירקות, סיבים תזונתיים ושתייה מרובה, וכן הימנעות מאכילת מזונות תעשייתיים. בשלב השני- שלו יזדקקו מרבית החולים- דרושה גם פעולה כירורגית.

הניתוח

הניתוח להרחבת פי הטבעת הוא הליך כירורגי פשוט שמבוצע בהרדמה כללית או מקומית. במהלך הניתוח הרופא מרחיב את פי הטבעת באמצעות חיתוך דפנות פי הטבעת, באזור הכאוב. לעתים הניתוח נעשה תוך חיתוך סיבי השריר הטבעתי, אך פעולה כזו טומנת בחובה סכנה של אובדן שליטה בצרכים ולכן נעשית רק כשאין ברירה. הפעולה יכולה להתבצע באמצעות קרן לייזר או באמצעות סכין, ובכל אופן מדובר בהליך קצר. המטופל משתחרר באותו יום לביתו וזקוק להחלמה של מספר ימים בלבד, בהן ייטול משככי כאבים. תוך שלושה שבועות כבר צפוי להיות ריפוי מלא וסופי של הפיסורה.

במרביתם הגדולה של המקרים- כ-90%- הפיסורה אינה חוזרת על עצמה לאחר הניתוח והבעיה נפתרת לצמיתות. כשיש חזרה של הפיסורה, הדבר יכול לנבוע מדלקות מעיים או מחלה אחרת ולא בהכרח מפיסורה בפני עצמה.

בעיות בפי הטבעת אצל ילדים

ילדים ותינוקות רבים סובלים מהיצרות פי הטבעת, אשר גורמת לכאבים במתן צואה, לעצירות או לנסיונות התאפקות.

לעתים הדבר נובע מפיסורה- פיסורה יכולה להופיע בגיל מוקדם מאוד, ואפילו אצל תינוקות בני פחות משנה. הטיפול הראשוני במקרה כזה הוא באמצעות משחות ואמבטיות, אך כשהפיסורה גורמת לעצירות ממושכת ולכאבים קשים, שמתבטאים בבכי בזמן מתן צואה ולעתים גם בדימום, עלול להיות צורך בטיפול כירורגי.

אך פיסורה אינה הסיבה היחידה להיצרות פי הטבעת אצל ילדים: לעתים הבעיה נובעת מתפקוד מטאבולי לקוי, שהפתרון לו נעוץ בשינוי תזונתי. שתייה מרובה של מים, צריכת סיבים תזונתיים בכמויות גדולות, אכילת פירות ופעילות גופנית לילדים- כל אלו יכולים לרכך את הצואה ולגרום לפעילות מהירה ויעילה יותר של המערכת המטאבולית.

דילוג לתוכן